A.I.S.E - International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products
תקן AISE הינו תקן שנדרש במדינות רבות באירופה. הסמכה לתקן פותחת דלת לרשתות שיווק מזון ומוצרי ניקוי ולרשתות פארמה באירופה.
התקן יצא לראשונה בשנת 2005 וגרסה מעודכנת יצאה בשנת 2010.
תקן AISE עוסק בקיימות וכולל שלושה נושאים עיקריים: כלכלי, סביבתי וחברתי.
קראו על תקן AISE באתר הבית – המידע באנגלית
משמעות תקן AISE, מבחינת החברות והארגונים היא בעיקר יצירת גורם בידול מהותי לעומת חברות וארגונים שאינם עומדים בקריטריונים שדורש התקן ולכן אינם מוסמכים אליו ואינם יכולים למכור את מוצריהם ברשתות השיווק האירופאיות.
נושא הקיימות מקבל בשנים האחרונות תנופה אדירה וזוהי מגמה שהולכת ומתרחבת במיוחד מאחר והיא מגיעה מלמטה מהאנשים. בעקבות כך, ממש כמו פטריות אחרי הגשם, צומחים גופים התנדבותיים, ללא מטרת רווח, ששמות לעצמן למטרה לשמור על הסביבה דרך דרישה לתקנים מחמירים יותר. מדינות בעולם המערבי מאמצים את הדרישות הללו מתוך ערכים וגם כתוצאה מלחץ הצרכנים.
פיתוח קיימות הלכה למעשה
החזון של A.I.S.E. נתמך על ידי ארגוני תעשייה באירופה ומבוסס על שלושה עמודי תווך לקיימות: כלכליים, סביבתיים וחברתיים – כפי שזוהו בפסגה העולמית של האו"ם ב -2005.
עמוד התווך הכלכלי:
A.I.S.E שמטרתו לעודד קיימות בתנאי שוק חופשי, מבוסס על מדע וסטנדרטים אתיים. התקן מגדיר שניתן למכור מוצרי ניקוי תעשיתיים ומוצרי ניקוי לבתי במחירים תחרותיים ועדיין לשמור על הצרכים האנושיים וגם שיהיו באיכות ונוחות המתאימה לשגרת החיים, מבלי לחרוג ממחירי השוק המקובלים.
עמוד התווך החברתי - אחריות חברתית:
A.I.S.E. רוצה להבטיח, באמצעות נקיטת מדיניות של שיפור מתמיד מרצון, מעבר לדרישות החוק הבסיסיות, כי העוסקים בתעשיית מוצרי הניקוי התעשייתית, לא יקלו ראש בשמירת הבריאות, ההיגיינה, הבטיחות והרווחה בקרב משתמשי הקצה כולל עידוד לנושא זה של עובדי החברה.
עמוד התווך הסביבתי:
A.I.S.E. שואף להביא לירידה מתמדת מתוך רצון ולא מכורח החוק, בעוצמת ההשפעה של בני האדם והחברות על המשאב האקולוגי, לכל אורך מחזור החיים, של מוצרים ביתיים וניקוי תעשייתי.
האמנה לקיימות במוצרי הניקוי היא החוזק של התעשייה. היוזמה של התכנית היא לתרגם את המושג קיימות למציאות ולפעולות מעשיות.
תהליך הטמעת תקן AISE בארגונים:
להלן הנושאים הנבדקים במסגרת בדיקת ההתאמה לתקן זה כאשר שמים דגש על כיסוי של כל מחזור החיים למוצר.