תקן גלובל גאפ ותקן BRC FOOD הם שני תקנים הנדרשים בתחום החקלאות ועוזרים לארגון, במקרה זה בית אריזה בקיבוץ בצפון, לייצא לרשתות שיווק בחו"ל ובכך פותח בפניו אפשרויות רבות בתחום העסקי - כלכלי.
מנכ"ל בית אריזה בקיבוץ בצפון (בבעלות פרטית), הזמין אותנו לפגישה וביקש מידע על תקן BRC FOOD – תקן מחמיר שיכול לעזור לבית האריזה לייצא את התוצרת לחו"ל.
במהלך הפגישה גם אנחנו שאלנו שאלות רבות ומהתשובות שקיבלנו הבנו שניתן לעזור לבית האריזה הן בתהליך לקבלת התקן והן בהגעה ליעדים העסקיים שקבע לעצמו בעזרת הסמכה לתקן נוסף.
הסברנו שבדרך למטרה הסופית שהיא תקן BRC, אנו ממליצים להתחיל בתקן גלובל גאפ (Global Gap), שהוא תקן אירופאי שיאפשר לבית האריזה לייצא לחו"ל כבר בעונה הקרובה במקום להמתין עד לעונה הבאה כדי לייצא.
מה התהליך שעשינו לתקן גלובל גאפ ולתקן BRC?
1. נעשתה בדיקה בשטח לבדיקת הפערים בין דרישות התקן לבין מה שקיים בבית האריזה.
2. בנינו תיק נהלים לפי דרישות התקן. במקרה זה, היה לבית האריזה חלק ניכר מהדרישות כמו למשל: ניקיונות, תיק הדברה מסודר ועוד. כך שיכולנו לרכז את כל המסמכים הקשורים לדרישות ולוודא שיש מספור לכל דרישה ויש אסמכתאות.
3. בוצע מבדק פנימי כדי לוודא שבית האריזה עומד בכל הדרישות לתקן וזאת לפני המבדק החיצוני שנעשה על-ידי חברת הסמכה מקצועית.
4. הוזמנה חברה חיצונית למבדק החיצוני. הזמנו חברת הסמכה ידועה שעשתה את המבדק החיצוני. הביקורת החיצונית משלבת את מנהל האיכות, החקלאים שמגדלים את התוצרת המגיעה לבית האריזה ואותנו כיועצים.
אחד החקלאים היה בסיום תהליך הקטיף ועמד בסטנדרטים ובדרישות. חקלאי נוסף נדרש לו גם תהליך של תקן גלובלגאפ וזאת מאחר ובתהליך ההסמכה יש חשיבות לעמידה בסטנדרטים של האיכות לכל אורך התהליך. מרובד הזרע, דרך תהליך הגידול, הקטיף והאריזה ועד לתהליכי השיווק.
לאחר תהליך קצר יחסית, בית האריזה עמד בדרישות וקיבל תקן גלובלגאפ (Global Gap) ויכול היה להתחיל לשווק לחו"ל ולא להפסיד עונה שלמה.
תקן BRC לחקלאות – מגיעים למטרה הסופית
בסיום עונת האריזה, המפעל נכנס לתקופה רגועה יותר ואז התחלנו בתהליך להסמכה לתקן BRC FOOD. היתרון בזה שעשינו קודם את תקן גלובלגאפ הוא שעכשיו התהליך היה קצר יותר וקל יותר מאחר וחלק גדול מהדרישות לתקן כבר נעשו בתהליך להסמכה לתקן גלובלגאפ והדבר החשוב ביותר, הייתה הבנה לתהליך.
יתרון נוסף מבחינת בית האריזה היה, שהובלנו אותם בצעדים קטנים יותר שלא מכבידים על הארגון ועל העובדים (במיוחד כשהם בשיא העונה ובשיא הלחץ) ועוזרים לו להגיע למטרות והיעדים העסקיים והכלכליים שקבע לעצמו שהם להגיע לשווקים ולרשתות מזון בחו"ל. אם ההחלטה של ההנהלה הייתה לפתוח שווקים בחו"ל הרי שעצם העובדה שהם עומדים בדרישות הגלובלגאפ כבר עזרה להם להגיע ליעד באופן חלקי וכשהמצב יותר רגוע ולארגון יש זמן להקדיש לתקן מחמיר יותר, עושים את זה בצורה טובה ומהירה ובכך כובשים עוד יעדים עסקיים וכלכליים ופותחים עוד שווקים ואפשרויות בחו"ל.