הסמכה ל-GMP למפעל קוסמטיקה מ – א' ועד ת'
כל מפעל שתחום עסוקו במזון, קוסמטיקה, ציוד רפואי או תרופות, מחויב לעמוד בדרישות GMP להיגיינה וניקיון. במאמר זה נספר על הסמכה ל-GMP למפעל קוסמטיקה שנעשה משלב תכנון המפעל ועד לפעילותו השוטפת.
מפעל קוסמטיקה קטן המייצר מגבונים לחים ומייעד אותם לשוק בחו"ל פנה אלינו כדי שנלווה אותו להסמכה ל- CGMP
(Cosmetics Good Manufacturing Practice), תקן קוסמטיקה 22716:2007 ISO שלו הוא נדרש.
בעלי המפעל הגיעו אלינו עוד בשלב התכנון של המפעל ולפני הבנייה שלו וזהו דבר מהותי, כי כך כל נושא האיכות מתוכנן לתוך המפעל ולא צריך לעשות שינויים לאחר מכן.
הנה מספר דוגמאות להמחשה כיצד מיישמים את הדרישות הלכה למעשה:
- אחד העקרונות החשובים של GMP הוא שלא ייווצר מצב של זיהום מוצלב (Cross Contamination), שלא יעבור חומר נקי ליד חומר מלוכלך, שתהייה זרימה מחומרי הגלם עד למוצר המוגמר בצורה ישרה בלי שתהיה חציה של פסולת וחומר מזוהם.
- שיתוכננו ויוקמו אזורי שטיפה ללא פגיעה במוצר, שיוקמו ניקוזים כנדרש, שיתוכננו אזורים של כניסת עובדים, חד"א עובדים, ועוד כהנה וכהנה נושאים שיש לקחת בחשבון מבעוד מועד בשלב התכנון כאמור.
- דוגמה נוספת לתכנון נכון - כניסת עובדים: דלת אחת נפתחת, העובדים נכנסים ושמים חלוק וכובע ואז נכנסים דרך דלת נוספת לאולם הייצור. בשפה המקצועית זה נקרא, Double Door – בקרה כפולה. כך לא מכניסים זיהום מבחוץ.
אלו דוגמאות לכך שאם מומחי האיכות מעורבים בהקמת המפעל, הם יכולים לעזור בהקמה נכונה שלו ובכך למנוע תקלות או להוריד אותן למינימום האפשרי.
התוצאה: הסמכה ל-GMP ופעילות תקינה של המפעל
המפעל נבנה והחל בייצור של מגבונים לחים, הוא קיבל הסמכה ל- CGMP, תקן קוסמטיקה 22716:2007 ISO .
במקביל פנה לשווקים בחו"ל להציע את מרכולתו ולאור הפעילות השיווקית שהוא מבצע ובנוסף היכולת להציג בסרטונים מפעל בעל רמה גבוהה של CGMP ההיענות מתחילה ויש כבר פגישות התכנות.