בטיחות ובריאות תעסוקתית - OHSAS 18001
OHSAS 18001 : 2007 - מערכת ניהול לבטיחות ובריאות תעסוקתית
OHSAS 18001 הנה מערכת ניהול, לבטיחות ובריאות תעסוקתית (בטיחות וגיהות).OHSAS 18001 מקנה ביטחון לעובדים מחד, ומאידך מחזקת את ביטחון ההנהלה שהעובדים מודעים לכל הסכנות בארגון וזאת על ידי הסברה, הדרכה ובקרה.
כחלק מדרישות התקן הארגון מחויב לזהות ולנהל את הסיכונים הקיימים בפעילות השוטפת של המפעל / ארגון מהמיכון הקיים, מפעילויות מיוחדות ומפעילויות שוטפות.
יישום התקן מקנה ביטחון לעובד שהארגון דואג לו ולשלומו, ע"י יצירת מחויבות לניטור הסיכונים באופן שוטף וקביעת דרכים להגנה מפני הסכנות וכל זאת מבעוד מועד.
OHSAS 18001 התקן לבטיחות ובריאות תעסוקתית (בטיחות וגיהות) מאפשר שליטה בסיכונים הקבועים והזמניים במפעל ע"י ניתוחם באמצעות סקר הקובע את דירוגם ובמקביל קובע דרכים לעקוב כדי להקטין את הסיכונים.
תקן זה מחייב את הארגון בעבודה על פי דרישות דין, מקיים מעקב אחר הדינים הקשורים למפעל ולפעולותיו,
מחזק את ידי הבעלים או תופש המקום בזמן תאונה או תביעה מצד עובדים.
תיק מפעל / שטח - להחזקת חומרים מסוכנים
תיק מפעל / שטח, מיועד למפעלים המחזיקים ברשותם חומרים מסוכנים, תלוי בכמות ובמסוכנות.
מגיע בד"כ כדרישה של רשויות כיבוי אש, איכות סביבה, פיקוד העורף תלוי במורכבות ובסכנות.
מטרתו:
1. לאסוף ולרכז מידע ונתונים שונים הדרושים לתכנון ולהכנת הארגון למצבי החירום השונים (ביטחון שוטף, מלחמה ומצבי חירום אחרים).
2. לתכנן את מערך הביטחון השוטף של המפעל ואת סדרי ההפעלה של מערך זה.
3. לתכנן את סדרי הפעלת המוסד בשעת חירום.
צור עימנו קשר לקבלת מידע ופרטים נוספים על בטיחות ובריאות תעסוקתית - OHSAS 18001. אנו נשמח לייעץ ולעזור לכם להטמיע את המערכת לניהול בטיחות ובריאות תעסוקתית גם אצלכם בצורה הטובה והמקצועית ביותר.
תכנית בטיחותית
מטרתה לבנות תכנית לניהול הבטיחות במקום העבודה, להכיר את הסיכונים ולפעול לצימצומם וזאת כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע.
קראו עוד על תכנית בטיחות ועל מדידת הגורם האנושי המהווה את הגורם המרכזי לתאונות.
קראו עוד על תוכנית לניהול בטיחות וחשיבותה במקומות עבודה.
הערכת סיכונים והגורם האנושי
ניתן במידה רבה לנבא ולחזות טעויות אנוש והפרות חוקי וכללי בטיחות ולכן נדרש וניתן לזהות אותם ולמדוד אותן והכי חשוב להפחיתן ולצמצמן באופן מעשי, באמצעות הערכת סיכונים מתאימה, מעבר למציאות הבטיחות הקיימת היום.
·הגורם האנושי
The Health and Safety Executive – HSE
המתייחס לגורמים סביבתיים, לגורמים ארגוניים, לגורמים בתפקיד ולמאפיינים אישיותיים שמשפיעים על ההתנהגות של העובדים, בדרך שיכולה להשפיע על הבטיחות והבריאות שלהם, הגדרה זו כוללת שלושה היבטים הקשורים זה לזה.
התפקיד : כולל את אופי המשימה, עומס העבודה וסביבת העבודה. יש לתכנן משימות בהתאם לעקרונות ארגונומיים בכדי להתחשב במגבלות וביכולות של העובדים. יש להתאים את התפקיד לכוח הפיזי ולחוזק הנפשי של העובדים.
האדם: המיומנויות, היכולות האישיות, העמדות ותפיסת הסיכון של העובד. מאפיינים אינדיבידואליים משפיעים על ההתנהגות בדרכים מורכבות. חלק ממאפיינים קבועים כמו, האישיות של העובד. מאפיינים אחרים, כמו מיומנויות ועמדות של העובד ניתנות לשינוי.
הארגון: כולל דפוסי עבודה, התרבות במקום העבודה, משאבים, אמצעי תקשורת, מנהיגות וכדו'. לעיתים קרובות מעלימים עין מגורמים אלה בזמן תכנון התפקידים אבל יש לכך השפעה משמעותית על ההתנהגות של האינדיבידואל ושל הקבוצה .במילים אחרות, הגורם האנושי מטפל במה שאנשים מתבקשים לעשות, המשימה והמאפיינים שלה, מי עושה אותה (היחיד והיכולת שלו) והיכן האנשים עובדים, הארגון ומאפייניו. התערבויות בנושא הגורם האנושי לא תהיינה אפקטיביות אם הן תיקחנה בחשבון את ההיבטים האלה בנפרד.
הגורם האנושי צריך להיכלל במסגרת מערכת ניהול בטיחות ועליו להיבחן באותה הדרך בה נבחנת כל מערכת בקרת סיכונים אחרת .
·טעות אנוש
מרכיב חשוב במניעת תאונות הוא הבנת האופי של הסיבות לתאונות והבנת העיתוי שלהם. אחד מהמאפיינים החשובים והמיוחדים של טעות, שמבדיל בינה לבין הגורמים האחרים המעורבים בתאונות, הוא שטעות היא מאפיין קבוע של כל התנהגות. לטעות יש תפקיד חשוב בלימוד מיומנויות והתנהגויות חדשות ובשמירה על התנהגויות אלה. באמצעות בחינת הגבולות של האינטראקציות של בני האדם על סביבתם (וכתוצאה מכך ביצוע טעויות) הם לומדים מהם הגבולות. זה הכרחי לא רק לצורך למידת מיומנות חדשה אלא גם לצורך עדכון ושמירה על המיומנויות שנרכשו בעבר.
המידה שבה אנשים מוכנים ל"מתוח את הגבולות" קשורה לרמת הסיכון‑ שהם מוכנים לקחת על עצמם .
מיון כשלים אנושיים - חשוב לזכור שכשלים אנושים הם לא מקריים. יש לכך דפוסים. ראוי לדעת את השוני של סוגי הכשלים מפני שהם נגרמים ע"י סיבות שונות וגורמים שונים משפיעים עליהם. כתוצאה מכך קיים שוני בין הדרכים למניעה או להפחתת כשלים. ישנם שלושה סוגי כשלים אנושיים (פעולות לא בטיחותיות) שעלולים לגרום לתאונות רציניות .
טעויות לא מכוונות – טעויות (מעידות / תקלות) הן פעולות לא מתוכננות פעולות שבוצעו בשוגג .תקלה כזו עלולה להתרחש במהלך משימה מוכרת. לדוגמא, מחדל כמו שיכחה לביצוע משימה שנוגעת לתיקון, תחזוקה, כיול או בדיקה. הדרכה של העובדים לא תסייע במניעת טעויות אלה וכדי להימנע מהן נדרש תכנון מראש.
שגיאות Mistakes - הן גם טעויות אבל אלו טעויות בשיקול דעת או בקבלת החלטות. המדובר בפעולות מכוונות שמקורן בטעות.
ביצוע פעולה מוטעית תוך אמונה שהיא הפעולה הנכונה. שגיאות עלולות להתרחש במצבים בהם ההתנהגות מתבססת על הוראות ידועות או נהלים מוכרים. שגיאות עלולות להתרחש גם במצבים לא ידועים, בהם ההחלטות מתקבלות על סמך הנחות יסוד ואלו גורמות לאבחון מוטעה או לשיפוט לקוי. הדרכה היא המפתח למניעת שגיאות.
מסקנה - השגת התוצאות האופטימליות של המאפיינים הנ"ל עשויה להפחית את הסבירות להתרחשות כל סוגי הכשל האנושי. את הגורמים האלה, המשפיעים על התפקוד האנושי ניתן לאתר, לאמוד ולנהל. מכאן שניתן לנבא ולנהל כשלים אנושיים פוטנציאלים
המסר העיקרי הוא שניתן במידה רבה לנבא / לחזות טעויות אנוש שהן הפרות של הכללים ולכן ניתן לזהות אותם והכי חשוב לנהל אותם.
הערכת סיכונים
מטרה זו ניתן להשיג באמצעות "הערכת סיכונים״ (Risk Assessment) – כלומר קביעת ערכו הכמותי, האיכותי או רמת השפעתו המזיקה של גורם סיכון, תוך התחשבות בהלימה לאמצעי הבקרה הקיימים וקביעה האם הסיכון הוא קביל.
הערכת הסיכון הינה ליבה של תכנית הבטיחות אותה נדרש לבצע באמצעות זיהוי "גורמי סיכון״ - (Hazard Identification) באמצעות חיזוי, איתור ותיעוד גורמי סיכון הקיימים בתהליכי העבודה ובסביבת העבודה.
ליבה של הערכת הסיכון מוגדרת כחיזוי, קרי ניבוי פעולה של הערכת ההסתברות שמאורע כלשהו יתרחש במסגרת זמן עתידית מסוימת. זוהי קביעה העוסקת באירוע עתידי ומנסה להעריך את מהותו. את החיזוי / ניבוי / הערכה וכדו', ניתן לבצע בעזרת מספר שיטות רב ומגוון בנושאים ותחומים שונים.
ממונה הבטיחות העובר הכשרה ככותב תכנית בטיחות לומד, מתורגל, נבחן ומאושר ע"פ שלוש מתודות מרכזיות להערכת סיכונים והן:
ETA FTA, JSA, בשלוש שיטות אלו ניתן להשתמש ולהיעזר בנוסחאות ומטריצות מבוססות או מוערכות, שהן שיטות שונות להערכת סיכון, להשגת מטרה אחת מרכזית, השגת טווח סיכון קביל. במציאות המעשית מצופה ונדרש ממונה הבטיחות לספק את התוצאה המקסימאלית בעבודתו בעיקר בעזרת כלים אלו, כאשר הגורם האנושי חסר בחיזוי ובהערכות אלו.